Львівське відлуння надщербленого, колись у Києві, меча…

Добігають останні дні спекотного серпня. А чи знаєте, роковини якої історичної події приховав від нас цей останній літній місяць..? Ні..? Тоді слухайте:

27.08.2023
Львівське відлуння надщербленого, колись у Києві, меча…
На фото меч-щербець, який легенда приписує королю Болеславу. Як мовиться у цій давній легенді (яку наші сусіди з-за Сяну піднесли до рангу реальної історичної події) саме 14 серпня 1018 року польський король Болеслав перемігши киян увірвався до нашої столиці і, ніби-то, вдаривши своїм мечем об Золоті Ворота, вищербив його. Те, що ті Золоті Ворота почали будувати майже двадцятьма роками пізніше - то вже несуттєві нюанси... ))) . Як би там не було, але відтоді отой меч-щербець став символом "права Польщі на Русь-Україну" і про цю символіку даного меча-щербця писали у своїх працях чи не усі видатні українські історики. Почавши із 1320 року цим мечем на краківському Вавелі коронувалися більшість польських володарів.

Тоді слухайте:

як переповідає одна давня легенда (яку наші сусіди з-за Сяну піднесли до рангу реальної історичної події) близько тисячу років тому, а саме – 14 серпня 1018 року польський король Болеслав перемігши киян увірвався до нашої столиці і, ніби-то, вдаривши своїм мечем об Золоті Ворота, вищербив його. Те, що ті Золоті Ворота почали будувати майже двадцятьма роками пізніше – то вже несуттєві нюанси…

Як би там не було, але відтоді отой меч-щербець став символом “права Польщі на Русь-Україну” і про цю символіку даного меча-щербця писали у своїх працях чи не усі видатні українські історики. Сам отой меч-щербець, який нині зберігається на Вавелі в Кракові, за оцінками фахівців був виготовлений наприкінці ХІІ – на початку ХІІІ століття, тобто значно пізніше за ті події, про які йде мова у легенді. Почавши із 1320 року цим мечем на краківському Вавелі коронувалися більшість польських володарів.

Так у чому ж проблема..? А проблема ця проста як дошка: у 1990 роках всупереч тогочасній Ухвалі Львівської міської Ради, на польському військовому меморіалі на Личаківському кладовищі, невідомими особами було прикріплено велике бронзове зображення цього меча-щербця. Висить воно там і донині, як “символ історичного права Польщі на ці землі.” А тогочасний міський Голова Львова вужем звивався, аби не відкрити кримінальне провадження за цим фактом наруги і щоби не почалося слідство… Його (міського Голови) девіз тоді був: “…і вашим, і нашим…”

Звісно, ніхто зараз у час війни не буде педалювати це дражливе (і – принципово важливе (!) для наших сусідів) питання. Для нас же українців, знаходження символу цього меча-щербця у Львові є історично несправедливим і принизливим. Жодна європейська нація, яка знає і шанує давню історію свого народу, ні за які блага світу ніколи б не погодилася терпіти оцей сором… Тим більше, у місті, яке колись гордо себе величало столицею Галичини.

І, при кінці, хотів би підкреслити “російський слід” в історії з тим мечем-щербцем.

Отже, у 1770-их роках коли Прусія окупувала Краків, меч-щербець був вивезений до Берліна (дивно, але саме з того часу Польща на 120 років втратила свою незалежність).

Впродовж 1809-1811 років меч-щербець неодноразово виставляли на продаж, аж врешті його придбав (за доволі смішну ціну) російський міністр юстиції князь Дмитро Лабанов-Ростовський. Від нього меч перейшов до російського князя Демидова, а у 1870 році – до відомого колекціонера і одночасно посла Росії у Франції, Олександра Базилевського. Врешті, у 1884 році меч-щербець разом із усією колекцією Базилевського придбав російський імператор Олександр ІІІ і відтоді цей раритет зберігався в Ермітажі. І щойно у 1928 році за умовами Ризького миру (1921) радянська влада передала цей меч-щербець як давню коронаційну реліквію владі тогочасної Польщі. Відтоді – з перервою на поневіряння різними країнами воюючої (у Другу Світову війну) Європи, меч-щербець є на Вавелі в Кракові.

І, на закінчення, кілька слів про нас самих.

От, для прикладу, запитайте тих, хто зараз поруч з вами: чи знають вони щось про меч-щербець і про присутність цього символу у Львові..?

Гадаю, що не помилюся, якщо у відповідь більшість просто здвигне плечима і промовить щось типу: “…та чи я знаю що то за якийсь меч… А воно мені треба..?”

І ота неосвіченість та принципове небажання щось більше знати про свою давню історію, грає на руку нашим неприятелям. Чи відношу до них нашого Андрія Івановича? – Так, звісно, оскільки він ще на початку своєї каденції міг легко і за цілковитої підтримки Києва, врегулювати це питання, щоб українцям не було соромно у своєму місті.

Але його традиційна боягузливість в історичних питаннях у тому числі з мечем-щербцем (яку він часом гордо називає “обережністю”) радикально різниться з українськими інтересами й історичною справедливістю загалом…

Автор: Микола Бандрівський

Джерело

Коментарі

11:32
Представник омбудсмена прийде на засідання комісії УАФ щодо можливого насилля Олександра Шевченка проти фінансового директора Євгенії Сагайдак
В Українській асоціації футболу створили цілу комісію щодо конфлікту між поважним Паном зі Львова віце-президентом УАФ, голови Львівської асоціації футболу Олександром Шевченком та фінансовою директоркою Євгенією Сагайдак.
11:32
П’ятикласник зі Львівщини жонглює м’ячем 9 тисяч разів
Андрій Панів з села Мальчиці Івано-Франківської ТГ на Львівщині віртуозно володіє м'ячем.
11:34
У омбудсмена України вимагають у Шевченка вжити заходів щодо Шевченка
Керівнику українського футболу не вдасться відмовчатися за дії своєї команди.
12:08
Традиції «аварійності» львівського мера. Продовження
В попередній статті нами була вибірково і як наглядний приклад розкрита історія «успіху» співпраці представників однієї сім’ї – сім’ї Новосад і пов’язаних з ними юридичних та фізичних осіб з структурами, підконтрольними Львівській міській раді, у сфері закупівель бюджетним коштом різноманітних «аварійних» послуг та робіт.