У волонтерському середовищі вже міцно сформувалась думка, що такі зміни були прийняті лише в інтересах та за згоди великих фондів, для яких не стане проблемою забезпечити необхідну звітність. Натомість маленькі фонди ніби-то не зможуть виконати вимоги нового Порядку, а тому вся гуманітарка буде централізована. Для роз’яснення, демонстрації вимог цього Порядку, а також з метою збору пропозицій щодо необхідних змін, Мінсоцполітики створило робочу групу щодо ввезення та обліку гуманітарної допомоги. При цьому 3 листопада вже відбулось навіть перше засідання цієї групи. Ото ж чи можна зробити вже якісь висновки по результатах лише одного засідання робочої групи. Гадаю, що так. Отож:
1. Чи потрібні були зміни в нормативному регулюванні ввезення та обліку гумдопомоги?
Без сумніву – так. З одного боку ввезена гуманітарна допомога неодноразово втрачалась (розкрадалась), наприклад в Убині, Запоріжжі тощо, а з іншого – часто правоохоронні органи чи митниця безпідставно фіксували порушення при ввезенні чи розподілі допомоги реальними волонтерами. В подальшому такі добросовісні волонтери були змушені доводити свою правоту в суді. Наведений висновок підтверджується також звітом Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України по гуманітарній допомозі, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 21 вересня 2023 р. № 3395-ІХ.
Причиною виникнення цієї проблеми є те, що з початку повномасштабного вторгнення, порядок ввезення допомоги було максимально спрощено. Однак такий крок мав і негативний елемент, адже прислів’я «Кому війна, а кому мати рідна» в повній мірі може застосовуватись і до України. На жаль, такими спрощеннями почали користуватись не тільки добросовісні благодійній фонди, громадські організації та волонтери.
2. Чи готові волонтери до змін порядку ввезення та обліку гуманітарної допомоги?
В основній масі – ні. Про це щонайменше свідчить те, що багато з 170 осіб, які були долучені до роботи робочої групи, висловлювали застереження чи побоювання, які не грунтувались на чіткому розумінні нової постанови КМ України 953. І в першу чергу винні в цьому не стільки представники волонтерів та благодійних фондів, як Кабінет Міністрів та Міністерство соціальної політики, які лише зараз, за менш ніж місяць до вступу в дію нових правил, проводять такі заходи. Нагадаю, що відповідна постанова була прийнята 5 вересня 2023 року, а перша відкрита зустріч на цю тему була організована Міністерством – 19 жовтня 2023 року, і лише 3 листопада була проведена зустріч робочої групи для напрацювання пропозицій та зауважень. Очевидно, що для того, щоб опір з боку волонтерської спільноти був меншим, відповідні зміни мали обговорюватись до їх прийняття, а не по факту за місяць до їх введення в дію. Маю суттєві підозри, що насправді новий Порядок узгоджувався з найбільшими благодійними фондами, оскільки від них не чути публічних застережень до нього. Однак волонтерський рух в Україні це не лише 2-3 найбільших фонди, – це тисячі і тисячі людей, які докладають багато зусиль для спільної перемоги. І, очевидно, що їм хотілось, щоб влада не лише час від часу дякувала їм, але й питала їх думки щодо того, як посилити контроль за цільовим використанням гумдопомоги без створення додаткових перепон для них.
3. Чи створить новий Порядок суттєві перепони у ввезенні гумдпомоги?
На мою думку – ні. За результатами обговорень суттєвих, непереборних перешкод у здійсненні волонтерської діяльності у порівнянні з існуючим порядком ввезення гумдопомоги (постанова КМ України 174) не побачив, окрім фактичної заборони ввезення транспортних засобів як гумдопомоги, де отримувачами будуть громадські організації та благодійні фонди. При цьому на військові частини можливість такого ввезенння залишиться.
Обгрунтування такого висновку наводжу нижче. Так, абзацом 3 п.2 постанови КМ України 953 передбачено, що на період воєнного стану категорії товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до Порядку, крім тих, які не належать до гуманітарної допомоги згідно із Законом України “Про гуманітарну допомогу” (за винятком нафтопродуктів, скрапленого газу, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, палива моторного альтернативного, спирту етилового для медичних цілей та фармацевтичної промисловості, електричної енергії), визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги. Стаття 6 Закону України «Про гуманітарну допомогу» передбачає, що не відносяться до гуманітарної допомоги підакцизні товари за винятком окремих транспортних засобів. Якщо дуже коротко, то це окремі автомобілі для силових та військових органів, для підприємств, установ та організацій, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважених ними державних установ та органів місцевого самоврядування для забезпечення соціально-економічних потреб територіальних громад та для установ соціального захисту населення, державних закладів охорони здоров’я і навчальних закладів, громадських організаційм осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариства Червоного Хреста України та його обласних організаціях, державних закладів системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю “Інваспорт”. Слід наголосити, що ще 3 березня 2022 року ВР внесла зміни до Закону України «Про гуманітарну допомогу», доповнивши ст.15 частиною 7, згідно якої на період дії воєнного стану Кабінет Міністрів України має право визнавати окремі категорії товарів, у тому числі підакцизні, не визначені у статті 6 цього Закону, гуманітарною допомогою без здійснення процедури визнання таких товарів гуманітарною допомогою у кожному конкретному випадку. Саме цією нормою користувався КМ України, визначаючи, що окремі підакцизні товари (нафтопродукти, скраплений газ і т.д.) на період воєнного часу можуть визнаватись гумдопомогою за декларативним принципом.
То ж для того, щоб залишити можливість ввезення транспортних засобів в якості гуманітарної допомоги не лише військовим частинам Кабінету Міністрів треба доповнити винятки з підакцизних товарів «транспортними засобами».
4. Чи відтермінують введення змін до Порядку ввезення та обліку гумдпомоги?
Не відомо. Відповідна петиція до КМ України про відтермінування вступу в дію постанови КМ України 953 вже набрала 25000 голосів та вже навіть була розглянута Кабінетом Міністрів. Однак, оприлюднена відповідь не свідчить про прийняте позитивне рішення. Так, згідно оприлюдненої відповіді на петицію: «На сьогодні Мінсоцполітики готуються зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 927 “Деякі питання організації ведення автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги” з метою удосконалення автоматизованої системи обліку гуманітарної допомоги, яка невдовзі буде доступна для тестування. Ураховуючи суспільний інтерес до питань, порушених в електронній петиції, Мінсоцполітики доручено утворити робочу групу за участю представників громадськості та центральних органів виконавчої влади для напрацювання відповідних змін до законодавства.»
Тож залишається сподіватись, що відповідна робоча група створювалась Мінсоцполітики не удавано, щоб справити необхідне враження, а для того, щоб дійсно конструктивні пропозиції були враховані, а відповідні зміни до Порядку – внесені.
Левко Прокіпчук
Коментарі