Про це йдеться у розслідуванні The Insider, Le Monde та Bellingcat.
Постачання військовим позиціонувалося як “гуманітарна допомога” і складалося як з товарів з “ашанівських” складів, так і з товарів, зібраних волонтерами на території магазинів Ашан у різних регіонах росії. У деяких регіонах поставки організовувалися за безпосередньої взаємодії з місцевими органами влади.
Коли після початку повномасштабного вторгнення світові бренди стали йти з росії, французький “Ашан” залишився, заявивши: “Покинути своїх співробітників, їхні сім’ї, а також своїх клієнтів – це не наш вибір”.
У пресрелізі, опублікованому через кілька днів після виступу президента України Володимира Зеленського, в якому він попросив французькі компанії вийти з російського ринку, Auchan стверджував, що задовольняє “основні потреби в продуктах харчування”.
15 березня 2022 року Наталя З., контролер управління Auchan, надіслала електронний лист близько двадцяти співробітникам кількох магазинів у санкт-петербурзі з метою “збирати пожертви на гуманітарну допомогу”.
Працівники надали список у таблиці Excel: тисячі сигарет, вовняні шкарпетки розміром 43 чи 44, каністри для газової плити, консервована тушонка зі свинини, сокири та цвяхи – усе зі складу. Партію вартістю 2 мільйони рублів (близько 25 тисяч євро) необхідно було зібрати з п’яти торгових точок і перевезти в шостий магазин, що розташований недалеко від історичного центру міста.
“Ашан” все давав безкоштовно”, – каже співробітниця, яка брала участь в зборі.
Товари у згаданому вкладенні не схожі на “гуманітарну допомогу”: шкарпетки для чоловіків 40-го розміру взуття, є цигарки (які ніколи не постачають як гуманітарну допомогу), запальнички, бритви, але немає нічого для жінок і дітей. Кількість товарів (1000 тюбиків зубної пасти, 500 запальничок) свідчить про те, що одержувачів було багато, цього вистачило б на один-два батальйони.
Далі цю “гумдопомогу” оформлюють як закупівлю з боку десяти юросіб. Ці компанії пов’язані між собою: всі вони обслуговують петербурзький “Пассажиравтотранс”, який, своєю чергою, належить до міського Комітету з транспорту. Деякі з цих юросіб на запит журналістів не стали приховувати, що товари прямують російським військовим.
“Ашан задіяв у постачаннях для окупаційних військ не лише свої пітерські магазини. Про це свідчить те, що постачання узгоджувалося з московським офісом, і те, що в інших регіонах також було помічено збирання допомоги на території торгових центрів, що належать Ашану. Так, наприклад, в самарі, рибінську та володимирі на територіях магазинів Ашан розташовувалися пункти збору “гуманітарної допомоги для Донбасу”, – йдеться у розслідуванні.
Зазначається, що згідно з міжнародним правом, гуманітарною допомогою під час міжнародних конфліктів вважається лише допомога мирному населенню. Підтримка однієї з воюючих сторін може підвести “Ашан” під санкції і призвести до відходу компанії з російського ринку (який для “Ашану”, який має в росії 230 магазинів, становить 10% від обороту, тобто близько 3,2 млрд євро на рік).
“Судячи з усього, не тільки Ашан, а й Леруа Мерлен, який також стосується того ж холдингу, займався постачанням товарів на окуповані території. Принаймні на опублікованому в грудні з відео з Маріуполя можна побачити, як члени молодої гвардії єдиної росії розвантажують однакові палети з фірмовим знаком Леруа Мерлен”, – йдеться у публікації.
Також “Ашан” збирав і передавав у військкомати дані про своїх співробітників (причому дані про військові квитки у співробітників почали збирати ще до початку повномасштабного вторгнення, у січні 2022 року) і потім, після оголошення мобілізації, допомагав військкоматам виконувати норму: одразу на робочому місці співробітникам вручали повістки і пропонували звільнитися.
Російське керівництво “Ашану” від коментарів відмовилося, а у пресслужбі французької філії заявили, що компанія перебуває поза політикою і жодною підтримкою військовослужбовців не займається, зазначає The Insider.
Нагадаємо, французька компанія “Bonduelle” передала російським солдатам продуктові набори.
Коментарі