Зазначимо, що під час обговорення з журналістами Гал-інфо, Тарас Грень, власноручно підписував цілу пачку перепусток на пересування під час комендантської години.
Тарасе, як ви й повідомляли раніше – кожна перепустка підписана власноруч, без використання факсиміле.
Так. Адже це офіційний документ, за який передбачена відповідальність. Я не можу собі дозволити поставити факсиміле і дивитись що з того вийде.
Кожна окрема перепустка – це чіткий облік.
Комендант Львівської обласної військової адміністрації. Що це за посада? І за що відповідає комендант ОВА?
Станом на сьогодні є три постанови Кабінету міністрів України, які передбачають певні права і обов’язки коменданта військової адміністрації. Це, якщо не враховувати інші нормативні акти, зокрема Закон України “Про правовий режим воєнного стану”. Якщо конкретно, то це 1456, 1455 та 573 постанови КМУ.
Один з таких обов’язків – це відповідальність за процедурні речі режиму світломаскування, встановлення комендантської години та перепустки.
Інша постанова регулює процедурні моменти в частині перевірки документів, огляду речей, житла та службових приміщень та зупинки транспортних засобів тощо.
Тобто це така комунікація ОВА з поліцією та військовими?
Ця робота більше передбачає встановлення відповідних правил, які в порядку, відповідно до закону, обмежують права чи накладають додаткові обов’язки наших громадян.
З іншого боку, я завжди дивувався, чому на другому році повномасштабної війни взагалі стоїть таке питання.
Повернемось до питання щодо комендантської години. Одразу уточню, вона у нас встановлена в одному форматі на цілу область?
Саме так. І вона у нас дуже, вибачте за такий термін, лайтова – з 00 до 05 ранку – п’ять годин. Саме в цей час має бути обмежене пересування, як в населених пунктах, так і на трасах і тому подібне. При належному плануванні свого часу це абсолютно нормальний період часу, впродовж якого можна щось планувати.
Основний контроль за дотримання комендантської година зараз лягає на поліцію, яка повинна це питання відстежувати. І однозначно це не функції працівників ТЦК.
А хто таки може перебувати на вулицях?
Є, по суті, три визначені законодавчо категорії осіб.
Перша категорія – це особи, які мають відповідну перепустку.
Друга категорія – це особи, які в силу окремого акту чи окремого наказу мають право перебувати під час комендантської години на вулиці, у зв’язку з виконанням своїх службових обов’язків.
І третя категорія – це особи, які мають відповідні документи Міноборони, зокрема акредитовані представники медіа тощо.
Уточню. Якщо дійсно підприємство працює в нічну зміну, працівники можуть працювати?
Питання в тому, що має бути належне обґрунтування. Вони мають забезпечувати життєдіяльність в області. До прикладу – пекарня. Зрозуміло, що так. Але це однозначно не може бути кальянна чи ресторан.
Ми повинні розуміти, що війна не обмежується тільки людським ресурсом. Вона поширюється абсолютно на всі сфери життя.
Часто можна почути взагалі про недоцільність комендантської години на Львівщині.
Це говорять люди, які не розуміють, що у нас іде війна. І які не розуміють, яку колосальну роботу проводять правоохоронці.
Пам’ятаєте, були прецеденти в окремих містах України: Київ, Одеса, коли комендантська година тривала півтори чи дві доби. Це ж не просто так.
Комендантська година – це є вимушені заходи, які потребують відповідних речей, відповідної тиші, відповідної, в кінцевому варіанті, безпеки наших громадян.
Нещодавно багато говорили про відновлення блокпостів на Львівщині, яка зараз ситуація?
Зараз, рішенням Ради оборони області вони відновлені і проводиться робота по їх встановленню. Думаю, що вже на цьому тижні все буде виконано.
Хто там працювати буде на блокпостах?
Поліція, правоохоронні органи за напрямком контррозвідувальної діяльності.
Якщо ваших читачів цікавить, чи будуть там стояти представники ТЦК – то ні, не будуть. Щонайменше, рішення про це не приймалось.
І коли ми говоримо про блокпости, які зараз плануються встановлювати, то це не буде повторення того, що було раніше. Їх схема є продуманою правоохоронцями. Не існує принципу, що на кожному в’їзді в місто буде блокпост. І я сподіваюся, що це не створить великих незручностей.
Наказ коменданта ОВА про перевірку документів, який наробив багато галасу.
Так, це документ, який зобов’язує носити з собою військово-облікові документи. І цей документ надає право військовослужбовцям ТЦК, а представники ТЦК, я наголошую, це Збройні сили України, їх перевіряти.
Наголошу – цей документ жодним чином не дає право військовослужбовцям ТЦК “пакувати людей в буси” чи забирати всіх підряд на зупинках транспорту, і тому подібне. Він також жодним чином не дає правових підстав і взагалі будь-яких підстав застосовувати силу до людей і чинити якісь неправомірні дії.
Також цей документ не встановлює відповідальності, для прикладу до фізичної особи чи військовозобов’язаного громадянина України, який не має при собі документи.
Інша справа, що військовослужбовці ТЦК, коли чиниться якесь порушення закону, повинні викликати поліцію. І на неадекватну поведінку, з однієї чи з іншої сторони, також повинна реагувати Національна поліція.
Повторюсь. В чинному законодавстві України та в жодному наказі коменданта не визначено, що військовослужбовці ТЦК мають право силою забирати людей з вулиць, з зупинок та подібних місць. Такого нема. Це дії неправомірні. А будь-які неправомірні дії з однієї чи іншої сторони мають бути зафіксовані викликом 102.
В силу своїх обов’язків, ви ще відповідаєте за систему “Шлях” довкола якої також багато резонансу.
Пункт 2.8 постанови 57 про перетин митного кордону передбачає, що система “Шляху” існує для виключно гуманітарних цілей. Тобто ним може користуватись той, чиєю метою є перетин митного кордону для ввезення гуманітарної допомоги на територію України.
Тобто, не спортсмени на міжнародні змагання, не офіційні делегації, не науковці…
Ні. Я практично щойно підписав 3 чи 4 відмови по включенню в систему “Шлях”, мотивуючи це тим, що немає класичного блоку документів – декларації, що люди щось возили, відповідного запиту військової частини чи школи, садочка, чи іншої відповідної установи яка потребує цієї допомоги і актів прийому-передачі, які підтверджують передачу кінцевим набувачам.
В цих випадках, до нас звертались, щоб потрапити на виставку, мали запрошення – отримали відмову, цей варіант не проходить. Пунктом 2.8 постанови чітко вказано, що не можуть включати в систему “Шлях” для того, щоб людина відвідала якийсь захід.
Для них існують інші процедури?
Існують. Це процедури державного рівня.
Яка зараз статистика використання системи “Шлях”?
Станом на сьогодні, ми включили в “Шлях” близько 55 тисяч осіб за весь період. Кількість осіб, які порушили дозволений період перебування за кордоном – 1713 людей, або 3,4%.
Чому я не знаю скільки людей не повернулося? Тому що це не мій функціонал. Я знаю тільки кількість людей, які порушили термін перебування.
Чи включення в систему “Шлях” автоматично дає дозвіл для виїзду за кордон?
Ні. Львівська обласна військова адміністрація не вирішує питання, чи перетне державний кордон, чи ні. Це роблять прикордонники на місці.
Напередодні на волонтерському форумі представник Державної прикордонної служби чітко казав, що коли особа попри те, що вона включена в систему “Шлях”, не може підтвердити мету поїздки, то очевидно, що зміна її не випускає. Остаточне вирішення завжди приймає прикордонник.
Звичайно, є процедура оскарження, адже завжди існує людський фактор. І це все працює. Нам наводили випадки, коли дійсно людину спершу не випускали, але потім після певного періоду часу, коли піднімали ці питання, доводили документи, показували, то все нормально вони їхали.
А за кількістю звернень, яка зараз ситуація?
Значно зменшилась ця кількість. Вже сформувалась відносно стала категорія волонтерських організацій. Більшість з них вже знають на кордоні і в них не виникає проблем з кордоном.
Чи є зараз якісь зміни у зв’язку з нововведеннями з 1 грудня, що стосуються ввезення гуманітарних вантажів?
Постанова Кабінету Міністрів України №953 про “Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану” не встановлює ніяких додаткових механізмів чи заборон стосовно процедури внесення в систему “Шлях”. Тому у нас нічого не змінюється.
Пункт перший – це є запити.
Пункт другий – це є декларації на тих осіб, які перетинають державний кордон.
Пункт третій – це є блок документів по прийому-передачі на кінцевого набувача.
Так, деякі корективи в частині декларацій, для прикладу, вона внесе. Ми прогнозуємо, що в систему “Шлях” десь на 20-30% будуть менше подаватися. Але, знову ж таки, це пов’язано з обліком. Тому що ця постанова встановлює чіткі критерії, чіткий облік, чітку реєстрацію в системі, чіткий індивідуальний номер і тому подібне.
Коментарі