На фото – бронзова давньоєгипетська статуетка богині Ісіди з Гором на руках. Аналогічна статуетка була знайдена перед 1870 роком у селі Жабинці Чортківського повіту на Тернопільщині, а ще одна статуетка Ісіди – але, вже без Гора – віднайдена 1875 року крилошанином греко-католицької капітули у Львові отцем Антоном Петрушевичем у селі Синьків Заліщицького повіту тієї ж Тернопільщини.
Про цю знахідку о. А. Петрушевич пише наступне:
.
«…бронзова статуетка, яка представляє собою жінку з великими грудними сосками, голова якої у верхній частині прикрашена ніби віялом із сонячних променів… Описана статуетка Ісіди (була) … прибита на старій дубовій дощечці в домі одного селянина і поміщена між іконами святих на стіні. Вона зберігалась у родині її власника з давніх часів як зображення Пресвятої Богородиці… Ця фальшива ікона Божої Матері, помічена місцевим священником, була доручена мені для дослідження і передана до Музею старожитностей Руського Дому у Львові».
.
Ще одну бронзову статуетку, але вже із зображенням бога Осіріса, о. А. Петрушевич оглядав 1871 року в місцевого поміщика в селі Могильниця Теребовлянського повіту Тернопільщини. Згодом схожі металеві скульптурки давньоєгипетських божеств були знайдені біля села Кам’янки Великої Коломийського повіту та у селі Городниця Городенківського повіту.
.
Зі згаданими вище фігурками давньоєгипетських богів і богинь має, можливо, якийсь зв’язок і знахідка давньоєгипетського музичного інструменту – систра, який був виявлений в районі нижньої течії Стрипи, ймовірно, в околицях біля Бучача, і детально, з усіма технічними характеристиками, описаний тим же о. А. Петрушевичем.
.
Вже у ХІХ столітті істориків зацікавив факт такої унікальної концентрації давньоєгипетських фігурок на території Галицького Поділля і прилеглого Покуття. Припускали, що ці бронзові фігурки давньоєгипетських божест є імпортами або ж трофеями на нашій території (скажімо, внаслідок грандіозних військових пертурбацій в часі так званих Скіфських війн 260-270-их років). Однак, на початку 1990-х років висловлено припущення, що вищезгадані фігурки давніх єгипетських божеств могли залишити, по собі, вихідці із малоазійських провінцій Римської імперії, в яких культ Ісіди був чи не найпопулярніший.
.
Ці, прийшлі на Галицьке Поділля, спільноти могли перебували тут у складі так званих вексиляцій (vexillationes) – спеціальних військових допоміжних підрозділів римської армії, які відправлялися за лімес/кордон Імперії, углиб варварської території для контролю за виконанням договорів римської держави з варварами, або ж для охорони високопосадових осіб і військових валок.
.
Микола Бандрівський
Коментарі